Stresul oxidativ, inamicul inimii

       471   

Stresul oxidativ, inamicul inimii

Stresul oxidativ, este termenul folosit pentru vatamarile produse de moleculele de oxigen distrugatoare, numite radicali liberi. Organismul nostru poate produce radicali liberi in mod natural, atunci cand respiram, digeram alimentele, neutralizam bauturile alcoolice si medicamentele sau cand celulele transforma grasimile si carbohidratii in energie. Cand radicalii liberi ataca LDL-ul, ii da acea forma care declanseaza ateroscleroza.

 

 

Cand sistemul antioxidant natural al organismului este coplesit, atunci stresul oxidativ s-a instalat deja. Cercetatorii in domeniu considera ca stresul oxidativ este placa turnanta pentru sanatatea inimii si factorul declansator al aterosclerozei. Cand particulele de LDL se oxideaza, incarcatura lor de colesterol devine extrem de periculoasa, avand tendinta sa obtureze arterele.

HDL-ul ocroteste LDL-ul de oxidanti

Colesterolul "bun" transporta colesterolul rau inapoi in ficat, pentru a fi eliminat si in aclasi timp ii neutralizeaza efectele, expulzand grasimile oxidate vatamatoare, asadar acesta este un motiv in plus pentru care se recomanda insistent consumarea de alimente care cresc nivelul HDL-ului.

Riscurile care duc catre un stres oxidativ si care creste probabilitatea ca radicalii liberi sa va afecteze sistemul cardiovascular sunt:

  • fumatul;
  • greutatea excesiva;
  • sindromul metabolic sau diabetul;
  • miscarea insuficienta;
  • regimul alimentar care nu include cel putin cinci portii de fructe si legume zilnic;
  • stresul mental sau emotional.

Nu exista nici o analiza care sa determine nivelul stresului oxidativ din sistemul circulator, dar stilul de viata ales poate spune multe. Daca sunteti supraponderali, consumati prea putine fructe si legume, fumati si nu faceti miscare, riscul de stres oxidativ este crescut.

In fiecare an, oamenii cheltuiesc sume importante pentru achizitionarea de vitamine si suplimente minerale, ce pot fi procurate fara reteta, incluzand antioxidanti bine cunoscuti precum vitaminele A, C, E, betacarotenul si seleniul mineral. Totusi, nu s-a dovedit ca toate acestea sunt eficiente. Un supliment care promite este coenzima Q10, care poate feri LDL-ul de oxidare.

Tratati-va singuri acasa

Alegeti antioxidanti naturali, fructe si legume colorate, faceti exercitii fizice si reduceti stresul. Veti obtine cresteri spectaculoase ale dozei zilnice de antioxidanti daca beti suc de mere in locul sucurilor acidulate, daca adaugati cateva buchetele de broccoli in salata sau chiar legume conservate, ele pastreaza multi antioxidanti pe care legumele din piata ii pierd pana cand ajung la consumator. Atentie, insa la eticheta, legumele sunt deseori conservate in saramura, continand sodiu.

 

  Atentie

Problemele de natura medicala necesita asistenta sau consult medical specializat. Articolele Ghidul-Meu.ro au valoare informativa si nu tin locul unui consult medical. Va recomandam sa apelati la personal medical calificat pentru diagnosticare si tratament.




Anorexia, opusul obezitatii

Anorexia, opusul obezitatii

Ghid Sanatate - 18 septembrie 2015


Cum sa tratam raceala fara pastile

Cum sa tratam raceala fara pastile

Ghid Sanatate - 18 septembrie 2015


Zaharurile adaugate, indulcirea nedorita

Zaharurile adaugate, indulcirea nedorita

Ghid Sanatate - 18 septembrie 2015


 

Categorii ghiduri

 

 

Subiecte HOT!
Cele mai citite articole
Copyright© 2009 - 2017 Ghidul-Meu.ro. Toate drepturile rezervate.