Consumam legumele si fructele cu coaja sau fara coaja?

       634   

Consumam legumele si fructele cu coaja sau fara coaja?

Oare este absolut necesar sa curatam coaja morcovilor sau a dovleceilor inainte de a fi gatiti, sau a merelor pe care le rontaim la ora gustarii? Foarte multe persoane ar spune da, de teama pesticidelor, insa specialistii recomanda ca acestea sa fie spalate foarte bine, iar daca totusi vrem sa le curatam sa fie in strat foarte subtire.

 

 

O mare parte din mineralele si vitaminele pe care le contin legumele si fructele se afla sub coaja sau chiar in coaja acestora, din pacate si pesticidele au acelasi loc de "adapostire". In prezent, pesticidele sunt utilizate la o scara mult mai sigura, decat acum cativa zeci de ani, se pastreaza o masura stricta. In trecut se foloseau cateva kilograme de pesticide pe hectar, iar acum este vorba de doar cateva grame, iar acestea sunt aprobate numai in urma respectarii unor evaluari foarte riguroase. Doza maxima de pesticid admisa a fost stabilita de specialisti in baza unui factor de siguranta, adica pesticidele care se afla pe fructe si legume sunt cu cel putin o suta de ori mai mici decat doza care ar putea afecta in mod normal sanatatea.

Asadar daca esti tentata sa cureti coaja legumelor si a fructelor, se va pierde valoarea lor nutritiva pentru ca aceste bogatii ale naturii ne ofera vitamine, minerale, fibre si antioxidanti. Chiar daca de cele mai multe ori decojirea pare singura solutie pentru a evita "consumul" de pesticide, nu este intotdeauna asa.

Sfaturi utile pentru a profita din plin de valoarea nutritiva a fructelor si legumelor:

  • spala legumele si fructele sub jet de apa, aproximativ 30 de secunde (fara sapun, sau alte produse de curatat), in acest fel pe langa microorganisme se indeparteaza si o mare parte din reziduul de pesticide;
  • folositi o perie speciala de curatare pentru vegetale;
  • daca ai decis totusi sa cureti coaja, foloseste un dispozitiv special care iti permite astfel sa indepartezi doar un strat foarte subtire de coaja;
  • cartofii si morcovii noi, pot fi consumati cu tot cu coaja, dupa ce au fost in prealabil bine spalati inainte;
  • pentru a pastra cat mai mult vitaminele din fructe si legume, este indicat sa se taie in bucati mai mari, inainte de a fi gatite.

  Atentie

Daca ai probleme cu stomacul sau ai intestinele sensibile, este recomandat sa se curete coaja legumelor si a fructelor, macar partial daca nu de tot.

Cum pastram legumele si fructele pentru a nu-si pierde vitaminele

In contact cu apa, aerul, lumina si caldura, vitaminele se distrug, asadar este recomandat sa cumparam vegetalele in cantitati mici, dar mai des, deoarece isi pierd in doar cateva zile elementele nutritive.  Fructele si legumele se pastreaza in recipientul lor special din frigider si nu in pungi sau recipiente de plastic, pentru ca este favorizat condensul, care duce la alterarea acestora. Gatiti legumele inabusit sau la aburi pentru ca in acest fel, pierderile de minerale si vitamine sunt mult mai mici.

  Sfat

Folositi legumele si fructele congelate, deoarece continutul acestora de elemente nutritive este mult mai ridicat decat al celor importate (care au calatorit mult timp), fiindca sunt congelate imediat dupa ce au fost culese.

 



 

Categorii ghiduri

 

 

Subiecte HOT!
Cele mai citite articole
Copyright© 2009 - 2017 Ghidul-Meu.ro. Toate drepturile rezervate.